قیمت قوطی ستونی

قیمت قوطی ستونی

بروزرسانی: 19 اسفند 1402
آهن مللویژگی های محصول
۱نام محصولقوطی ستونی
۳ضخامت3 میلیمتر
۵واحدکیلوگرم

قوطی ستونی چیست؟

قوطی ستونی به نوعی پروفیل گفته می‌شود که از ورق‌های سیاه و از حدقل ابعاد 90 × 90 میلی‌متر تولید شده و در ساخت سوله، استفاده در کارگاه‌ها، ستون‌های ساختمان و انبار‌ها کاربرد دارد. در حالت کلی، طول این پروفیل (قوطی) ها 12 متر می باشد.

تاریخچه تولید قوطی ستونی

نخستین بار در اوایل نیمه دوم قرن 19 میلادی از قوطی های ستونی در پل های فولادی خرپایی و پرچ شده استفاده شد و پس از آن به دلیل مشکلات استفاده از تیرآهن در برخی سازه ها و همچنین قیمت بالای آنها استفاده از قوطی های ستونی در صنایع و معادن رواج زیادی پیدا کرد.

نخستین بار قوطی های جوشی در سال 1825 به وسیله حیمز وات هاوس ساخته شدند، و روش تولید آنها ار ورق فولادی و در کوره های گرم بود.

پس از آن در سال 1886 مقاطع فولادی توخالی و بدون درز توسط برادران مانیسمان اختراع شدند، اختراع قوطی و لوله مانیسمان خود پیشرفتی قابل توجه در استحکام مقاطع فولادی حساب میشد.

انواع مختلف قوطی ستونی

قوطی ستونی در دو نوع قوطی ستونی ساختمانی و قوطی ستونی صنعتی تولید می شود این دو محصول از لحاط ضخامت و نوع کاربرد با یکدیگر متفاوت هستند.

  • ستونی ساختمانی
    • در واقع نوعی پروفیل است که از ورق سیاه تولید شده و در ساختمان سازی کاربرد دارد. شکل مقطع ستونی ساختمانی، مربع است و معمولا ابعاد این محصول از 100 تا 140 میلیمتر متغییر و دامنه ضخامت این محصول از 2 تا 6 میلیمتر می باشد. وزن شاخه ستونی ساختمانی در مقایسه با ستونی صنعتی کمتر است. این محصول بیشتر در ساخت اسکلت فلزی بزرگ، ستون ساختمان ها و … کاربرد دارد. مهمترین عامل در برآورد هزینه های ساخت در یک پروژه ساختمان قیمت ستونی ساختمان آن است.
  • ستونی صنعتی
    • این نوع قوطی جز مقاطع توخالی فولادی پرکاربرد است. این مقطع فولادی دارای ضخامت 6 میلیمتر به بالاتر و طول 12 متر است. ستونی صنعتی همانند ستونی ساختمانی در ساختمان سازی کاربرد دارد و عموما در ساخت سوله، کارگاه ها و انبار ها و … مورد استفاده قرار میگیرد. قیمت ستونی صنعتی تابع ورق آهن بوده و هر نوع تغییری در قیمت ورق سیاه تاثیر مستقیم بر قیمت ستونی صنعتی میگذارد. این پروفیل معمولا در شاخه های 12 متری تولید و بسته بندی میشود.

عوامل موثر در قیمت قوطی ستونی

همانند سایر مقاطع پروفیلی که ورق آهن نقش پررنگی در قیمت تمام شده آنها دارد، یکی از مهمترین عوامل موثر در قیمت قوطی ستونی را می توان قیمت ورق آهن در بورس کالا عنوان نمود.

عواملی چون

  • قیمت حمل و نقل
  • هزینه کارگر
  • نوسانات ارز
  • قیمت سنگ آهن

را نیز می توان از سایر عوامل تاثیرگذار در قیمت قوطی ستونی دانست.

بر خلاف قوطی های سبک که طول آنها 6 متر است، طول قوطی ستونی معمولا 12 متر می باشد.
ضخامت قوطی های ستونی عمدتا از 3 میلی متر شروع می شود.
مرغوب ترین ورق آهن جهت تولید قوطی ستونی، متعلق به کارخانه فولاد مبارکه اصفهان می باشد.
جدول قیمت قوطی ستونی را آنلاین به اشتراک بگذارید

قیمت تمام پروفیل (قوطی)